Liegveld Lelystad

Wees niet stil, laat je stem horen

Geen vakantie maar vrachtvluchten?

Vrachtverkeer

De lengte van de landingsbaan, 2700m die is aangelegd staat het toe om  vrachtverkeer te op Lelystad te laten vliegen.

Heel toevallig zijn er de afgelopen maanden door veel bedrijven grondaankopen gedaan voor distributiecentra. Zie bijvoorbeeld dit artikel: https://www.destentor.nl/lelystad/industriegrond-lelystad-gewild~aa3d25b0/
(Zara etc. zie dit artikel link)

Lekker op vakantie?

Lelystad Airport wordt verkocht als vliegveld voor vakantievluchten. Dit masseert de weerstand in de regio enigszins weg:

– Er wordt immers ingespeeld op het schuldgevoel van de mensen, want hoeveel mensen vliegen wel eens met zo’n goedkope vakantievlucht.
– Lokale ondernemers hopen op de duizenden vakantiegangers waar ze misschien iets aan kunnen verdienen.
– Mensen uit de wijdere regio lijkt het wel handig om zo dichtbij met het vliegtuig te kunnen reizen.

Nee

De reisbranche zit absoluut niet op dit vliegveld te wachten als vertrekpunt voor hun vakantievluchten:

Steven van der Heijden, CEO van reisorganisatie Corendon, voelt er niets voor:
Lelystad is te klein, slecht bereikbaar en vooral veel te duur voor een vakantiemaatschappij als Corendon. ‘Ik denk dat er op dit moment weinig maatschappijen zijn die hun plek op Schiphol gaan opgeven om naar Lelystad te gaan. Wij zijn daar zeker niet toe bereid. Absoluut niet’, zegt Van der Heijden. (bron:https://lelystad.fd.nl/ Financieel Dagblad)

Daar komt nog bij dat de openingstijden van het vliegveld tussen 07:00 en 23:30 voor vakantievluchten totaal ongeschikt zijn.
En toevallig voor vrachtverkeer prima geschikt zijn.

En nu wordt het interessant, want dat is precies waar Schiphol behoefte aan heeft:

Een plek om het vrachtverkeer af te wikkelen, zodat er op Schiphol meer ruimte is voor het afhandelen van personen verkeer.

Het zou ons niet meer verbazen als alles voor de bühne in gereedheid wordt gebracht om “vakantievluchten” te ontvangen, maar dat we in werkelijkheid opgescheept gaan worden met zware vrachtvliegtuigen, met al het extra geluid.

Met het nieuws dat de opening van Liegveld Lelystad met een jaar is uitgesteld komen direct de teleurgestelde reacties vanuit de transport-sector:

Zwaardere vliegtuigen = veel meer geluid en veel meer fijnstof

Vertrouwen

En zo lieve mensen is het vertrouwen in de politiek terecht verschrikkelijk laag. Het voorspiegelen van een situatie om mensen over de streep te krijgen en die vervolgens aanpassen naar de voor Schiphol gewenste situatie is volksverlakkerij.

 

 

Op deze site vind je verder informatie over:
Laagvliegroutes
Het effect op jouw gezondheid
Zondagsrust
De dubbele agenda van de politiek om vrachtverkeer toe te laten
Op wie kan ik komende gemeenteraadsverkiezingen wel stemmen
Wat kun jij doen
Download posters en stickers
Informatie op andere sites

Verder Bericht

Vorige Bericht

© 2018 Liegveld Lelystad

Thema door Anders Norén