Liegveld Lelystad

Wees niet stil, laat je stem horen

Hoe Laag vliegen ze over jouw hoofd?

Omdat het vliegverkeer boven Nederland en met name boven Schiphol heel intensief is, is het onzalige plan ontstaan om de vliegtuigen over grote afstanden ‘laag bij de grond’ te laten vliegen.

Hoe laag? Tussen de 900 en maximaal 1800 meter, daarboven mag er niet gevlogen worden deze ruimte is gereserveerd voor defensie en voor Schiphol.

Hier is een overzicht van de gebieden waarover laag wordt gevlogen:

Klik hier om Uw eigen situatie te bekijken (de link gaat via site van Hoog Overijssel die dit goed in beeld hebben laten brengen)

 

Dit plaatje laat een normale landing zien op zeeniveau, waarbij alleen op het laatste stuk, op 35km (20nm) van de landing, de daling van 3000meter (6000ft) naar 0 zal gaan.
Om Lelystad Airport op korte termijn te realiseren is nu als oplossing bedacht om alle vliegtuigen over de 5 provincies onnatuurlijk laag te houden tot ze naar de normale cruise-hoogte door stijgen. Dit zal zijn tussen de 900 en de 1800 meter de hoogte die normaal pas vanaf 18km (10nm) voor het vliegveld wordt bereikt. In de kaart hierboven zie je over welke trajecten dat gaat, namelijk die met de licht-gele contouren eromheen.

Hoeveel vliegt er dan laag over je hoofd?

Ja echt! Het plan is om langzaam op te bouwen naar 60.000 vliegbewegingen per jaar.

Even rekenen:
De start/landingsbaan wordt afhankelijk van de windrichting een bepaalde kant op gebruikt om op te stijgen. Opstijg vliegroutes en aanvliegroutes zijn niet dezelfde. Afhankelijk van de bestemming wordt gekeken welke opvliegroute wordt gekozen.

Op een dag dat de ‘vakantievluchten’ allemaal naar het zuiden gaan….. vliegen er over de Veluwe teguggerekend:

60.000 gedeeld door 2 (het gaat om start en landing) 30.000
Delen door 365 dagen
Delen door 16 uur (er wordt tussen 07.00 en 23.00 gevlogen)
= 5 vliegtuigen per uur,  = 82 per dag!

Let op de frequentie van vluchten wordt niet gelijkelijk verdeeld over de dag, op bepaalde momenten zullen het er veel meer zijn.
De praktijk leert dat aan het begin en het einde van de dag de meeste vliegbewegingen plaatsvinden. Dat is tijdens het uitlaten van de hond en het biertje op het terras.

Geluid

Tijdens de belevingsvlucht op 30 mei 2018 heeft een modern (niet erg luidruchtig) vliegtuig zonder passagiers (te licht) de routes gevlogen die na opening van Lelystad Airport in de planning liggen. Op niet alle plekken kwam  het vliegtuig op de juiste hoogte over, bij Zwolle en Wilsum ging het te hoog over.

De metingen van het geluid kwamen in de buurt van de voorspelde decibel piek, soms er wat overheen.

De reacties van de mensen verschilden, de een vond het geluid nog wel meevallen en de ander schrok van het geluid en de ‘nabijheid’ van het vliegtuig.

Een ding staat vast, in het buitengebied is het niet alleen de decibel hoogte die van belang is, maar de ‘duur’ van het geluid is erg storend. Een vliegtuig hoor je ook aankomen en de tijd dat je het vliegtuig hoort is bijna een volle minuut!! (een langskomende trein 15 seconden)

Als je dan per uur 6  vliegtuigen over krijgt dan is je al 6 minuut stilte ontnomen. Samen met het vlieg verkeer wat nu al behoorlijk laag over komt (2500-5500meter) wat ook goed te horen is, is er dus voortdurend gerommel, een onweerachtig geluid in de lucht.

 

Klik hier voor de effecten op jouw gezondheid.

Veranderlijke laag-vlieg-routes

Op 21 februari 2018 werden er weer aanpassingen aan de laagvliegroutes bekend gemaakt. Vliegtuigen zouden nu minder over Ede gaan maar dan weer wel over Renkum.

DUS: Mensen op de Veluwe rust NIET in het vertrouwen van het komt niet over mijn hoofd.
Als je nu denkt, ik woon in Staphorst en daar vliegen ze niet over…. Op het laatste moment kan de laagvliegroute weer worden aangepast en dan wordt Meppel ontlast ten koste van jouw rustige leef gemeenschap.
Dit geldt voor iedereen in de buurt van de laagvliegroutes, kom in actie voor je niets meer te zeggen hebt.

 

 

Op deze site vind je verder informatie over:
Laagvliegroutes
Het effect op jouw gezondheid
Zondagsrust
De dubbele agenda van de politiek om vrachtverkeer toe te laten
Op wie kan ik komende gemeenteraadsverkiezingen wel stemmen
Wat kun jij doen
Download posters en stickers
Informatie op andere sites

Verder Bericht

Vorige Bericht

© 2018 Liegveld Lelystad

Thema door Anders Norén